

Adi Weidenfeld,
Faculty of Economic Sciences and Centre of Excellence in Social Sciences
University of Warsaw, Dobra 56/66 St. Room. 2.90
00-312 Warsaw, University of Warsaw, ul. Długa 44/50, 00-241 Warsaw, Poland
a.weidenfeld@uw.edu.pl
Nick Clifton
Department of Accounting, Economics and Finance,
Cardiff Metropolitan University, Cardiff, UK CF5 2YB
nclifton@cardiffmet.ac.uk
Główne cele
- Badanie i ocena struktury, intuicyjnych możliwości i systemowej skuteczności pod względem zaangażowania członków w znaczącą wymianę wiedzy między członkami i partnerami w celu zwiększenia innowacyjności w Irlandii Północnej
- Identyfikacja roli zespołu zarządzającego Northern Ireland Local Government Association (NILGA) we wspieraniu wymiany wiedzy i innowacji
- Identyfikacja barier, zachęt i udzielanie rekomendacji politycznych.
Metody:
- Badanie ankietowe i analiza sieci społecznościowych
- Pogłębione wywiady jakościowe z członkami zespołu NILGA i kluczowymi osobami z organizacji członkowskich i partnerskich.
Praktyczne implikacje/zalecenia
- Wymiana wiedzy NILGA między członkami i partnerami skupiona na rozwoju gospodarczym, finansach (szczególnie po Brexicie), świadczeniu usług publicznych, regeneracji i ogólnych sprawach pracowniczych to główne obszary wymiany wiedzy i nauki zidentyfikowane jako najpopularniejszy kanał wymiany wiedzy to spotkania twarzą w twarz, a następnie wizyty najlepszych praktyk, wydarzenia i korzystanie z mediów społecznościowych.
- Większość wymiany wiedzy odbywa się między członkami i partnerami z Irlandii Północnej, a także z niektórymi innymi organizacjami w Wielkiej Brytanii, w tym SOLACE, LGA, Association Public Service Excellence, COSLA, WLGA i Centre for Local Economic Strategies, a także z regionami irlandzkimi i europejskimi, a w mniejszym stopniu z innymi regionami na całym świecie (rysunek 1-2).
- Należy nadal kłaść nacisk na interakcje twarzą w twarz. Jednak biorąc pod uwagę zmiany po pandemii i postęp technologiczny, praktyki online stały się bardziej widoczne i powszechnie akceptowane. Dlatego też należy interpretować to ustalenie ostrożnie i może wymagać ponownego rozpatrzenia, ponieważ kanały online nadal zyskują na popularności.
- Zespół NILGA ułatwia apolityczny mechanizm, który tworzy profesjonalny i dostosowany do celu mechanizm i powinien nadal działać jako taki.
- Angażowanie się w większą liczbę organizacji akademickich jest konieczne, aby skorzystać z wiedzy opartej na badaniach w celu zwiększenia innowacji i stworzenia skuteczniejszych innowacyjnych partnerstw.
- Skala geograficzna NILGA jako sieci wiedzy wykracza poza Irlandię Północną do Wielkiej Brytanii i regionów w Irlandii oraz w całej Europie, w których znajdują się niektórzy aktywni aktorzy, tacy jak SOLACE i LGA. Dlatego też aktywni partnerzy powinni być uznawani za takich i mogą działać jako kluczowi gracze w przyszłych inicjatywach.
- Zaangażowanie partnerów stowarzyszonych ma znaczny wkład, który należy uwzględnić podczas planowania i finansowania inicjatyw mających na celu promowanie wymiany wiedzy i wspólnej innowacji.
- Komplementarność rodzajów wiedzy, umiejętności i kompetencji między członkami i partnerami jest niezbędna do skutecznych interakcji wiedzy. Te komplementarności można zwiększyć, zachęcając do działań lub projektów, w które zaangażowani są członkowie o różnym poziomie kompetencji lub doświadczenia w określonych obszarach — szczególnie w obszarach, w których niektórzy członkowie są niewystarczający, a inni dobrze rozwinięci. Na przykład promowanie współpracy między radami, które wyróżniają się w zarządzaniu swoimi usługami finansowymi, a tymi, które wymagają poprawy, poprzez przydzielanie zasobów w celu wspierania takich partnerstw
- Identyfikacja i podnoszenie świadomości nieformalnych praktyk i norm, które zwiększają wymianę wiedzy poprzez stymulowanie nowych sposobów myślenia opartego na współpracy, a także motywowanie wspólnych strategicznych wyzwań międzyregionalnych, jest niezbędne. Można to osiągnąć poprzez organizowanie nieformalnych spotkań towarzyskich i wydarzeń lub przeznaczanie większej ilości czasu na takie działania w ramach formalnych wydarzeń i konferencji (np. kolacji itp.)
- Zaleca się zachęcanie do nieformalnych kontaktów między osobami, niezależnie od ich lokalizacji i/lub przynależności organizacyjnej i członkostwa w organizacji. Można to zachęcać, zachęcając do udziału i odbywać się poprzez, na przykład, finansowanie podróży na/z wydarzeń angażujących te organizacje.
- NILGA powinna zachęcać do większego zaangażowania w wymianę wiedzy z sektorem prywatnym, w szczególności w innowacje napędzane komercyjnie, które są obecnie niedoceniane. Współpraca z branżami mogłaby zwiększyć innowacyjność, zwłaszcza w jej praktycznych i finansowych aspektach.
- Zidentyfikowano słabsze zaangażowanie Armagh City, Banbridge i Craigavon. Zaleca się zapewnienie zachęt w celu wspierania ich znaczącego zaangażowania w wymianę wiedzy.
- Badanie sugeruje metodologię mieszanych metod, która może być wykorzystywana przez NILGA i podobne sieci wiedzy do okresowego badania i oceny ich struktury, skali, skuteczności i wyników ich interakcji wiedzy, co może poinformować zespoły zarządzające i członków, w jaki sposób poprawić ich wysiłki na rzecz promowania i wspierania procesów innowacyjnych.
Powyższe informacje są bardziej szczegółowe, w tym szczegóły wszystkich odniesień w następujących artykułach z otwartym dostępem:
- Weidenfeld, A., & Clifton, N. (2025). Investigating the systemic nature of knowledge networks of regions. Technological Forecasting and Social Change, 215, 124079. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162525001106
- Weidenfeld, A., Makkonen, T., Clifton, N. (2021). From interregional knowledge networks to systems, Technological Forecasting and Social Change 171.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S004016252100336X

Rysunek 1. Struktura NILGA jako sieci wymiany wiedzy (na podstawie danych jakościowych z wywiadów z osobami z organizacji członkowskich i partnerskich)

Rysunek 2. Poziomy aktywnego zaangażowania w wymianę wiedzy między członkami i partnerami NILGA (na podstawie ankiety z lat 2022–2023)


